تبلیغ سوشیال

منبعی برای معرفی محتوای ناب اینترنت

منبعی برای معرفی محتوای ناب اینترنت

بهترین فضا برای معرفی صفحات مناسب در سرتاسر اینترنت. برای معرفی خود در این فضا با ما در تماس باشید.


معمولا پشت ویترین هر داروخانه ای می توان مکمل های بدنسازی را در انواع و برندهای مختلف دید. اما همیشه این سوال پیش می آید: آیا عوارض جانبی مکمل های بدنسازی خطرناک نیست؟ آیا کسانی که مکمل های بدنسازی می خرند با سلامتی خود بازی نمی کنند؟ خوب باید گفت که حتی سالم ترین غذاها هم به دلیل سوء استفاده یا مصرف زیاد عوارض دارند. این در مورد مکمل ها نیز صدق می کند. اما اگر از مکمل های بدنسازی به درستی استفاده کنید، می توانید بدون نگرانی شاهد رشد عضلات خود باشید.

در این مقاله ابتدا توضیح خواهیم داد که عوارض رایج تغذیه ورزشی چیست. سپس اثرات خاص این مکمل ها را بر اساس جنسیت شرح می دهیم. در نهایت اثرات خاص هر یک از انواع تغذیه بدن را به طور کامل توضیح خواهیم داد. به شما این اطمینان را می دهیم که با مطالعه کامل این مقاله به بهترین نحو با تاثیرات تغذیه آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید

اثرات نامطلوب افزایش ورزش

عوارض جانبی رایج مکمل های ورزشی عوارضی هستند که ممکن است در همه افراد صرف نظر از جنسیت و گروه سنی رخ دهد. در ادامه به توضیح این عوارض می پردازیم.

احساس خشم

کافئین یکی از مواد اصلی مورد استفاده در بسیاری از مکمل‌های ورزشی است که اگر از حد معینی فراتر رود، فرد را عصبانی می‌کند. بنابراین مصرف مکمل ها باعث افزایش حساسیت، کاهش تحمل و سایر موارد مرتبط با عصبانیت می شود.

علاوه بر این، برخی از مکمل ها حاوی محرک هایی هستند که جریان خون را افزایش داده و رگ های خونی را گشاد می کنند. این موارد احساس خشم را نیز در فرد تشدید می کند.

تجمع آب در بدن

این مشکل اغلب به دلیل کراتین موجود در مکمل ایجاد می شود. کراتین در ترکیب با مکمل های دیگر و به طور جداگانه توسط بدنسازان استفاده می شود. کراتین توانایی ورزشکاران را برای انجام فعالیت های سنگین افزایش می دهد و به عضله سازی کمک می کند. به طور کلی، مکمل های کراتین عوارض جانبی کمی دارند. با این حال، می تواند منجر به احتباس آب و افزایش وزن شود.

ایجاد لکه های قرمز و احساس خارش روی پوست

آلانین و نیاسین دو ترکیبی هستند که در بسیاری از مکمل های ورزشی یافت می شوند.

آلانین یک اسید آمینه است که اسید ماهیچه ها را کاهش می دهد و به شما کمک می کند مدت زمان بیشتری ورزش کنید. با این حال، آلانین می تواند باعث ایجاد گزگز در دست ها و پاها شود که از عوارض جانبی رایج مکمل های بدنسازی نیست.

نیاسین ترکیب دیگری است که در صورت استفاده در دوزهای بالا باعث بالا آمدن خون به سطح پوست می شود. این جریان خون باعث ایجاد لکه های قرمز روی پوست خواهد شد. اگر می خواهید از شر این عوارض خلاص شوید کافی است دوز روزانه خود را به چند قسمت تقسیم کنید.

باعث ناراحتی گوارشی می شود

بیشتر مکمل های غذایی حاوی کافئین، کراتین، آرژنین و بی کربنات سدیم هستند. این ترکیبات می توانند عوارض جانبی مانند نفخ، اسهال و درد معده ایجاد کنند. علاوه بر این یکی از عوارض جانبی مکمل های فیزیکی است که باعث درد شکم می شود. در واقع، این اثرات معمولاً خفیف و کوتاه مدت هستند. در زیر برخی از اثرات مضر ناشی از وجود برخی مواد در مکمل بدن را شرح می دهیم:

کافئین: کافئین اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر روی دستگاه گوارش دارد. مهمترین اثر کافئین تحریک غدد درون ریز است که باعث ترشح اسید معده و شیره پانکراس می شود. بنابراین، کافئین می تواند باعث رفلاکس اسید، گرفتگی عضلات و نفخ شود.

آرژنین: این ترکیب بر سیستم دفعی روده تأثیر می گذارد و آب و الکترولیت ها را در دستگاه گوارش ترشح می کند. در اثر این نشت شاهد تورم در ناحیه شکم به دلیل تجمع گاز یا مدفوع هستیم.

شیرین کننده های مصنوعی: این ترکیبات معمولاً دیر هضم می شوند یا اصلاً هضم نمی شوند. این امر میکروبیوم روده را مختل می کند. در نتیجه این اختلال می توان مشکلات گوارشی مانند اسهال، نفخ و حرکات نامنظم روده را مشاهده کرد.

بی کربنات سدیم: این ماده می تواند باعث ناراحتی معده، حالت تهوع، نفخ و استفراغ شود.

باعث سردرد می شود

سیترولین یکی از اسیدهای آمینه رایج موجود در مکمل های بدنسازی است که باعث ایجاد برخی عوارض جانبی مکمل های بدنسازی می شود. در واقع این اسید آمینه باعث افزایش جریان خون در عضلات در حین ورزش می شود و در نتیجه به عضله سازی کمک می کند.

سیترولین سطح اکسید نیتریک خون را افزایش می دهد و در نتیجه جریان خون به عضلات را افزایش می دهد. اما اگر فردی سابقه میگرن داشته باشد ممکن است در این شرایط دچار حملات میگرنی شود. اگر تا به حال با این مشکل مواجه شده اید، بهتر است از مکمل هایی استفاده کنید که سیترولین ندارند.

پیچیدگی های مکمل های فیزیولوژیکی بر اساس جنسیت و سن

در عوارض جانبی مصرف مکمل های بدنسازی برای مردان، زنان و نوجوانان تفاوت هایی وجود دارد و دانستن آن مفید است. بنابراین، این بخش به طور مختصر به شرح عوارض خاص بر اساس جنسیت و سن می‌پردازد.

عوارض جانبی مکمل های بدنسازی برای مردان

عوارض جانبی مکمل های ورزشی برای مردان عبارتند از:

کاهش تولید اسپرم

طاسی الگوی مردانه

کوچک شدن بیضه ها

بزرگ کردن سینه

سرطان بیضه

عوارض جانبی مکمل های بدنسازی برای زنان

به طور کلی عوارض جانبی مکمل ها برای خانم ها به شرح زیر است:

تغییر صدا

کاهش سایز سینه

چرا کارستومین؟

رشد بیش از حد مو

طاسی الگوی مردانه

توسعه تومور

بزرگ شدن کلیتوریس

علاوه بر این، برخی مکمل‌ها برای خانم‌ها بهتر هستند زیرا عوارض جانبی بیشتری دارند:

مکمل گینر. استفاده طولانی مدت از این مکمل ها باعث مقاومت به انسولین می شود. در واقع باید در نظر داشت که خانم ها نسبت به آقایان به کالری کمتری نیاز دارند و فقط رژیم غذایی کالری مورد نیاز آنها را تامین می کند.

پروهورمون ها: پروهورمون ها ترکیباتی هستند که در بدن به هورمون تبدیل می شوند. در واقع، بسیاری از این ترکیبات به آندروژن تبدیل می شوند که محصولات جانبی تستوسترون هستند. بیش از حد این هورمون در زنان نتایج منفی مانند ریزش مو، آکنه، پوست چرب و کاهش سینه ها را به همراه خواهد داشت.

عوارض مکمل های بدنسازی برای نوجوانان

متخصصان عموماً معتقدند که نوجوانان نباید از مکمل های بدنسازی در سنین پایین به دلیل عوارض جانبی آنها استفاده کنند. برخی بر این باورند که نوجوانانی که از این مکمل ها برای کاهش یا افزایش وزن استفاده می کنند در معرض آسیب جدی هستند. به عنوان مثال، بدن نوجوانان با مصرف کراتین کم آب می شود که منجر به آسیب کلیه و کبد می شود.

همچنین مصرف استروئیدها در نوجوانان ممنوع است و می تواند عوارض زیر را ایجاد کند:

اختلال رشد

آکنه و کیست بزرگ

ایجاد مشکلات باروری

کوچک شدن بیضه در پسران

قاعدگی نامنظم در دختران

افزایش رشد مو در دختران

تغییرات در خلق و خو و رفتار، از جمله افزایش پرخاشگری

مشکلات مکمل های بدنسازی برای هر مکمل منحصر به فرد است

شرکت های مکمل بدن معمولاً از مواد ایمن برای تولید محصولات خود استفاده می کنند. با این حال، این مکمل‌ها توسط سازمان غذا و دارو بررسی نشده‌اند، بنابراین تعیین میزان مفید یا مضر بودن آنها دشوار است. در زیر با بررسی برخی از انواع محبوب مکمل های بدنسازی نگاهی ویژه به عوارض جانبی مکمل های بدنسازی انداخته ایم.

تاثیر مکمل های کراتین در بدنسازی

کراتین یک ترکیب نیتروژنی است که در بدن وجود دارد و به تولید آدنوزین تری فسفات کمک می کند. آدنوزین تری فسفات انرژی لازم برای انقباض عضلانی را فراهم می کند.

برخی از عوارض جانبی گزارش شده از مکمل کراتین به شرح زیر است:

درد شکم

حالت تهوع

اسهال

دردهای عضلانی

احتباس آب و افزایش موقت وزن
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۶/۱۷
شبکه تبلیغاتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی