تبلیغ سوشیال

منبعی برای معرفی محتوای ناب اینترنت

منبعی برای معرفی محتوای ناب اینترنت

بهترین فضا برای معرفی صفحات مناسب در سرتاسر اینترنت. برای معرفی خود در این فضا با ما در تماس باشید.

کولرگازی چیست؟

دوشنبه, ۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۲۹ ق.ظ


کولر گازی یکی از پرکاربردترین و پرکاربردترین سیستم های تهویه مطبوع می باشد. از این دستگاه در بسیاری از پروژه های ساختمانی و مسکونی استفاده می شود. یک کولر گازی مانند تمام سیستم های خنک کننده در یک چرخه تبرید خنک می شود. چرخه تبرید چرخه ای است که در یخچال های خانگی، چیلرها، پکیج های پشت بام و کلیه سیستم های خنک کننده اجباری وجود دارد.

به عبارت ساده، یک کولر گازی انرژی الکتریکی گرفته و آن را به سرما تبدیل می کند. این تولید سرما و گرما در واقع در حین جراحی انجام می شود. در واقع بر خلاف نام گمراه کننده ای که دارند، کولر گازی از طریق برق تولید سرما می کند نه گاز! برای تعمیر کولر گازی با تهران سرویس کاران تماس بگیرید.

انواع کولر گازی:

به طور کلی کولر گازی ها به دو دسته یکپارچه و دو تکه تقسیم می شوند.

به انواع دو مرحله ای اسپلیت هیتر می گویند.

کولرهای گازی یکپارچه همانطور که از نامشان پیداست به صورت تک سیستمی طراحی شده اند و برای استفاده (مثلاً کولر گازی پنجره ای) باید قسمتی از کولر گازی در محیط با کولر گازی تبادل حرارتی باشد.

امروزه کولرهای پنجره ای چندان رایج نیستند. و بر خلاف آنها، کولرهای گازی دو قسمتی یا اسپلیت بسیار محبوب هستند.

کولر گازی انواع مختلفی دارد که در زیر توضیح داده شده است:

دیوار پامیسا:

رایج ترین انواع یخچال گازی که به طور گسترده تولید و مورد استفاده قرار می گیرند، همین یخچال ها هستند. یونیت داخلی یا پانل در دیوار اطراف نصب می شود. به همین دلیل به این پانل ها پانل دیواری می گویند. از این یخچال ها در محیط های مسکونی، مغازه ها، محیط های اداری، تجاری و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

کولر گازی مولتی اسپلیت:

همان کولر دیواری با این تفاوت که یک واحد خارجی و چند واحد داخلی دارد.

امروزه این سیستم ها با سیستم های پیشرفته تری به نام VRF یا VRV جایگزین شده اند.
برای تعمیر کولر گازی تهران با ما تماس بگیرید. 

کولر گازی مستقل:

یونیت داخلی این کولرها به صورت یک دستگاه ایستاده در محیط قرار می گیرد. روند کار با اسپلیت های دیواری تفاوتی ندارد. تنها تفاوت در ظرفیت بیشتر این نوع کولرها و شکل آنهاست. این یخچال ها عمدتاً در پروژه های تجاری، سوپرمارکت ها، مساجد و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

تقسیم کانال:

نوع یونیت داخلی کانال اسپلیت با کولر دیواری متفاوت است. داکت اسپلیت پنل داخلی در واقع یک فن داخلی با کویل DX است که می تواند حجم هوا را افزایش داده و هوا را پرتاب کند.

یک سیستم مجرای برای توزیع هوای سردی که تولید می کنند مورد نیاز است. این کانال هوای محیط را تامین می کند. هر بخش دارای یک دریچه خروجی است.

کولر گازی چگونه هوای سرد تولید می کند؟

ابتدا مبرد وارد کمپرسور می شود که از طریق فشرده سازی باعث افزایش فشار و دمای آن می شود. سپس کولر گاز داغ با فشار بالا وارد کندانسور می شود. کندانسور با انتقال گرما از مبرد به محیط، مبرد را از حالت گازی پرفشار به حالت مایع پرفشار تبدیل می کند. پس از آن، مایع خنک کننده برای کاهش فشار وارد شیر انبساط یا مویرگی می شود. در مرحله آخر مایع با فشار کم وارد اواپراتور می شود. اواپراتور مبدلی است که با هوای محیط در تماس است. مبرد داخل اواپراتور با گرفتن گرما از محیط و تبخیر مجدد آن، هوا را خنک می کند. مبرد تبخیر شده به کمپرسور باز می گردد و چرخه را تکرار می کند.

می توان گفت که این اصل کار تمام کولرهایی است که از سیکل تبرید استفاده می کنند.

هر واحد در کولر گازی شامل چه قطعاتی است؟

در کولر گازی اسپلیت، این چرخه خنک کننده به دو قسمت تقسیم می شود. قطعه ای که در محیط بیرون قرار می گیرد یونیت بیرونی نامیده می شود. یونیت خارجی از یک کمپرسور و یک کندانسور تشکیل شده است. در طرف دیگر واحد داخلی یعنی اواپراتور دستگاه را داریم. این واحد داخلی همان پانلی است که در محیط اطراف دیده می شود.

تفاوت بین تبرید گاز و تراکم معمولی و گردش معکوس:

همانطور که قبلا ذکر شد، کولر گازی بر اساس سیکل خنک کننده، خنک سازی محیط را انجام می دهد. یکی از مهم ترین قسمت های چرخه تبرید که به آن قلب سیستم تهویه مطبوع نیز می گویند، کمپرسور نام دارد. کمپرسور مبرد را فشرده و به کندانسور منتقل می کند. می توان گفت مهم ترین و البته گران ترین قطعه کولر گازی کمپرسور آن است. با توجه به اهمیت کمپرسور در این دستگاه ها، کیفیت و تکنولوژی تولید آنها نیز متفاوت است.

امروزه کمپرسورهای اینورتر به دلیل مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به کمپرسورهای سنتی در تولید کولر گازی کاربرد فراوانی دارند. قیمت بالای این کمپرسورها نسبت به نوع معمولی آن تاثیر زیادی در قیمت نهایی کولر گازی دارد. در کمپرسورهای معمولی، کمپرسور یا روشن یا خاموش است. اما در کمپرسورهای اینورتر سرعت کمپرسور متغیر است. به عنوان مثال یک کمپرسور اینورتر می تواند با 40 درصد ظرفیت خود کار کند و در صورت نیاز به ظرفیت کمتر یا بیشتر، سرعت کمپرسور کم و زیاد می شود. این عملکرد بسیار مهم در کاهش قابل توجه مصرف انرژی و عمر دستگاه بسیار موثر است.

در واقع کمپرسورهای معمولی خاموش و روشن هستند اما کمپرسورهای اینورتر سرعت خود را کم و زیاد می کنند.
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۵/۰۸
شبکه تبلیغاتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی