تبلیغ سوشیال

منبعی برای معرفی محتوای ناب اینترنت

منبعی برای معرفی محتوای ناب اینترنت

بهترین فضا برای معرفی صفحات مناسب در سرتاسر اینترنت. برای معرفی خود در این فضا با ما در تماس باشید.

۲ مطلب در تیر ۱۴۰۳ ثبت شده است

 

کیسه صفرا اندامی کوچک و گلابی شکل است که در زیر کبد قرار دارد. این کیسه صفرا را ذخیره و تغلیظ می‌کند که مایعی گوارشی است که به هضم چربی‌ها کمک می‌کند. سنگ کیسه صفرا رسوبات سختی هستند که می‌توانند در کیسه صفرا تشکیل شوند و از کلسترول، نمک صفرا و مواد دیگر ساخته شوند.

سنگ کیسه صفرا ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. با این حال، اگر سنگی مجرای صفراوی را که صفرا را از کیسه صفرا به روده کوچک حمل می‌کند، مسدود کند، می‌تواند باعث درد شدید شود. این درد به عنوان "درد صفراوی" شناخته می‌شود‌.

 

 

 

علائم سنگ کیسه صفرا

 

درد صفراوی شایع‌ترین علامت سنگ کیسه صفرا است. این درد می‌تواند:

  • ناگهانی و شدید باشد
  • در قسمت فوقانی راست شکم یا پشت احساس شود
  • به شانه راست یا تیغه شانه راست تیر بکشد
  • چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد
  • با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد

 

سایر علائم سنگ کیسه صفرا عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • نفخ
  • سوء هاضمه
  • مدفوع چرب یا کم رنگ

 

علل سنگ کیسه صفرا

 

علت دقیق تشکیل سنگ کیسه صفرا مشخص نیست. با این حال، چندین عامل می‌تواند خطر ابتلا به آنها را افزایش دهد، از جمله:

  • چربی خون بالا: کلسترول بالا در صفرا می‌تواند منجر به تشکیل سنگ کیسه صفرا شود.
  • چاقی: افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند.
  • بارداری: زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی در معرض خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند.
  • سابقه خانوادگی: اگر سابقه خانوادگی سنگ کیسه صفرا دارید، در معرض خطر ابتلا به آنها هستید.
  • بیماری‌های خاص: برخی از بیماری‌ها، مانند بیماری کرون و سیروز کبدی، می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد.

 

 

تشخیص سنگ کیسه صفرا

 

پزشک شما می‌تواند با پرسش در مورد سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی شما، سنگ کیسه صفرا را تشخیص دهد. آنها همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای تأیید تشخیص خود تجویز کنند، مانند:

  • سونوگرافی: از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از کیسه صفرا و مجاری صفراوی استفاده می‌کند.
  • اسکن HIDA: این آزمایش از یک ماده رادیواکتیو برای بررسی نحوه عبور صفرا از کیسه صفرا به روده کوچک استفاده می‌کند.
  • سی‌تی اسکن: از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر مقطعی از کیسه صفرا و مجاری صفراوی استفاده می‌کند.
  • MRI: از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از کیسه صفرا و مجاری صفراوی استفاده می‌کند.

 

درمان سنگ کیسه صفرا

 

درمان سنگ کیسه صفرا به شدت علائم شما بستگی دارد. اگر درد خفیف دارید، پزشک ممکن است داروهایی را برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت تجویز کند.

اگر درد شدید دارید یا سنگ کیسه صفرا شما عوارضی ایجاد کرده است، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن کیسه صفرا داشته باشید. دو روش اصلی برای جراحی کیسه صفرا وجود دارد:

  • کوله سیستکتومی لاپاروسکوپی: در این روش، جراح چند برش کوچک در شکم شما ایجاد می‌کند و از یک دوربین و ابزارهای جراحی کوچک برای برداشتن کیسه صفرا استفاده می‌کند.
  • کوله سیستکتومی باز: در این روش، جراح یک برش بزرگتر در شکم شما ایجاد می‌کند و کیسه صفرا را برداشت.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

 

اگر درد شدید یا مداوم در قسمت فوقانی راست شکم، پشت یا شانه راست خود دارید، به یک دکتر متخصص داخلی خوب تهران یه شهر محل سکونت خود، مراجعه کنید. همچنین اگر حالت تهوع، استفراغ، تب یا زردی پوست یا چشم دارید، به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص و درمان زودهنگام سنگ کیسه صفرا می‌تواند به جلوگیری از عوارض جدی کمک کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۰۳ ، ۱۲:۳۰
شبکه تبلیغاتی

 


بلبرینگ یکی از قطعات مکانیکی است که وظیفه آن اطمینان از عملکرد هماهنگ بین چندین قطعه بر اساس نیازهای ما است. نیروهای اصطکاک بین اجزای گیربکس باعث هدر رفتن انرژی می شود. برای مثال نیروی اصطکاک بین شفت و دیوار نمونه ای از این اتلاف انرژی است. هدف از استفاده از بلبرینگ بر روی شفت جلوگیری از اصطکاک بیش از حد است. بلبرینگ ها بر روی محورها و محورها نصب می شوند. نمونه ای از طراحی یاتاقان می تواند حرکت محوری آزاد یک عنصر دوار حول یک محور ثابت را فراهم کند. یا می تواند با کنترل بردارهای نیروی عمودی که بر روی سطح متحرک عمل می کنند، در برابر حرکت مقاومت کند. برای مطالعه کامل در مورد بلبرینگ، با الکتنو همراه باشید.

کلمه خرس از ریشه خرس گرفته شده است. بنابراین می توان گفت که تابع باربر بخشی است که می تواند قطعه دیگری را حمل کند. . ساده ترین یاتاقان ها دارای سطوحی هستند که دارای قسمت های ناهموار و نقاط برش خاصی هستند. محبوب ترین بلبرینگ کشویی است. سطح مورد استفاده برای این کابل از نوع اصطکاکی است که با روغن (روان کننده) یا گرافیت می باشد. تخت یک نفره می تواند به عنوان یک قسمت جداگانه استفاده شود. یک سیل ساده می تواند سوراخی باشد که میله ای از آن عبور می کند که به یک قسمت جداگانه تبدیل می شود.

اما اگر جای دیگری برای ساپورت آن وجود دارد، می تواند یک بلبرینگ نیمه گسسته با یک لایه آهنی یاتاقان باشد که برای زندگی ضروری است و کیفیت بلبرینگ ها باید به موقع داده شود. انواع مختلفی از بلبرینگ ها در صنایع مختلف و در گیربکس های مختلف استفاده می شود و باید با توجه به نوع کار انتخاب شوند. بلبرینگ های SKF و یاتاقان های SKF یکی از برندهای محبوب در این صنعت هستند.

انبار چیست؟

یاتاقان قطعه ای است که بر روی شفت و شفت گیربکس نصب می شود که به عنوان تکیه گاه عمل می کند و حرکت را به نرمی و یکنواخت بین آنها منتقل می کند. به طور کلی، ما دو نوع کنتاکت و یاتاقان های مغناطیسی داریم که متداول ترین نوع تماس در صنعت است. یاتاقان یکی از آن قطعات مکانیکی است که وظیفه آن ایجاد حرکت متقابل بین چندین قطعه است. نیروهای اصطکاک بین اجزای گیربکس باعث اتلاف انرژی می شود. برای مثال نیروی اصطکاک بین شفت و دیوار نمونه ای از این اتلاف انرژی است. هدف از استفاده از بلبرینگ جلوگیری از اصطکاک بیش از حد است. بلبرینگ ها روی شفت و محور نصب می شوند. بلبرینگ ها به گونه ای طراحی شده اند که حرکت محوری آزاد قطعه را حول یک محور ثابت فراهم کنند. یا می توانید با کنترل بردار نیروی عمودی، حرکت قطعات را محدود کنید.

یک بلبرینگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟

با لایه ها به عنوان نوع پیمایش:

حلقه داخلی

دایره بیرونی

قطعات دوار (غلتک، توپ یا سوزن)

جداکننده (قفس یا نگهدارنده)

نژاد داخلی بلبرینگ در تماس با شفت است. و با همان سرعت روتور می چرخد. غلتک ها یا توپ های میانی بین حلقه های داخلی و خارجی با سرعت خاصی می چرخند. و مهمترین عملکرد را کاهش اصطکاک دارند. در صورت استفاده از غلتک در یاتاقان، تماس خطی و در صورت استفاده از توپ، تماس نقطه ای خواهد بود. حلقه بیرونی بلبرینگ با استاتور در تماس است. و معمولاً گردشی ندارد. یک قفس یا جداکننده نیز وظیفه جداسازی رول ها یا گلوله ها را بر عهده دارد.

حرکات در بلبرینگ مجاز است

چرخش محوری

حرکت خطی

چرخاندن توپ

حرکت دوره

بلبرینگ را بکشید

اصطکاک در بلبرینگ باید مدیریت شود. هدف از کاهش اصطکاک این است که یاتاقان به سرعت خراب نشود و گرمای زیادی تولید نکند. با کاهش اصطکاک، کارایی دستگاه را افزایش می دهیم و در دراز مدت از سایش دستگاه جلوگیری می شود. برای کاهش آن می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. از جمله استفاده از محیط الکترومغناطیسی. یا با استفاده از آلیاژ مخصوص در تولید بلبرینگ، افزودن مایع بین سطوح و تغییر شکل بلبرینگ.

در مورد شکل بلبرینگ باید گفت که از شکل غلتکی استفاده می کنند یا آن را خم می کنند

همانطور که گفته شد می توان از مواد خاصی مانند پلاستیک استفاده کرد.

برای کاهش فشار روی قطعات و جلوگیری از تماس بین آنها می توان از مایع استفاده کرد. 1688

میدان الکترومغناطیسی نیز از این نیرو برای جداسازی اجزا از یکدیگر استفاده می کند و اصطکاک بین آنها وجود ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۰۳ ، ۱۱:۱۳
شبکه تبلیغاتی